zondag 4 juli 2010

Azoren hoog...en

POS 1330 UTC 39.41N 38.27W. ALLES OK. ZITTEN IN AZORENHOOG. VRYWEL GEEN WIND.

Dat was het eerste bericht vanmiddag. Kort daarop een E-Mail. Ze zijn dus aan het rekenen geslagen met hun diesel, roepen hun reserve troepen vast op en zijn al met de eerste reparatie klussen bezig.

Hallo Ruud,
Even een mailtje. Het gaat prima hier, alleen hebben we de komende dagen vrijwel geen wind. We zijn nu aan het motoren (1400 rpm, 4,8 kts). Op zich loopt de boot super, ook bij weinig wind: 7 kts bij halve wind, 3 Bft.
We hebben een paar vragen:
- Wil je John vragen om maandag te arriveren (op z'n vroegst zondag)? Dan hebben wij een paar dagen om de boot op te ruimen, schoon te maken en afscheid te nemen van Kees.
- We hebben het idee dat er een onbalans in de schroefas zit. Bij het motoren is er een klapperend/kloppend geluid (het gaat regelmatig op en af). Het komt uit de buurt waar de schroefas naar buiten gaat.
Bij het stroomdraaien met de motor (zonder aandrijving) is het er niet. Er zit een watergesmeerd schroefaslager ("High speed P.S.S. Shaft Seal van PYI Inc. Edmonds, WA, 98020, USA) op en ook een P-bracket.
Tijdens het motoren beweegt de motor+aandrijving+schroefas ook wat heen en weer. Zou je in Horta iemand willen zoeken die hier naar kan kijken? Uiteraard houden we het zelf ook goed in de gaten!
- Er moet ook een nieuw gasfornuis en een nieuw toilet in. Wil je nagaan waar we dat in Horta zouden kunnen vinden? Afmetingen gat voor fornuis: 52 diep, 57 breed, 49 hoog. Het huidige fornuis is: 50 diep, 51 breed en 60 hoog. De bronzen bussen waar'ie op kantelt zijn versleten.
Je kunt gewoon op dit mailtje antwoorden (bondig). Geen bijlagen meesturen graag.
Groeten,
Gerrit, Ankie, Laan en Kees.


Dit zijn twee van de beschreven problemen aan boord, van die schroef kan ik helaas geen foto meer vinden op het internet. Maar misschien duikt die nog op in mijn mailbox van een blogger ...

Azoren hoog...

Dat zal voortaan een heel andere betekenis hebben. Verder hebben ze nog 459 mijl te gaan, maar laten we even rekenen. Dit is wat ze aan boord hebben:

Fuel (engine): Max. 50 hours 1 gallon US = 3,79 liter Based on 4 liters per hour @2000 RPM

Use max. 2 hrs/day. In General for battery charging and port approaches only.

Spares: 6 jerry cans (designed for diesel!) of 5 gal = 113 liter Max. 28 hrs additional fuel


Totaal dus 78 uur motor draai tijd.


Ze zijn 11 dagen onderweg , dat is 11 * 2 = 22 uur minimaal verbruikt. Blijft over 52 uur.


Maar ze verbruiken minder bij 1400 RPM dan bij 2000 RPM dus met er gewoon weer een beetje wind uit komen maar die zullen ze wel opzoeken.


Benieuwd wat hun positie morgen is, in rechte lijn of wind zoeken. We zien het.







1 opmerking:

  1. Kan alleen meegeven dat ik op een vorige boot een versleten schroefaslager heb gehad. De schroefas ging bij bepaalde toeren resoneren in de ruimte die hij had binnen de lager. Dat gaf een bonkend geluid. Niet snel te vervangen, de hele schroefas moet er uit. Ook niet te lang mee rondvaren, schroefas kan gaan beschadigen.
    gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol