maandag 19 juli 2010

Zondagmorgen

We gaan nu als een speer. In 24 uur DMG 178 mijl! een nieuw record. Positie 1300UTC: 44.35'.1N, 019.21'6W
Alles OK.

Zondagmorgen

We stuiven over het water en maken af en toe zo’n 8,5 kn door het water. De wind is ZZW4 en we varen melkmeisje (ruime-voor de wind, met de giek en de genua ieder over 1 kant). We stevenen op een nieuw 24-uurs record af van bijna 190 nm! Als dat zo doorgaat schieten we Zuid-Engeland voorbij en zal het wel Dover worden om diesel en water te tanken i.p.v. Falmouth. Maar zover is het nog lang niet. Ook met Gerrit aan boord is het weer toch niet in toom te houden... de weerberichten die hij iedere dag maakt o.b.v. de gribfiles, onze positie en verwachte positie laat iedere dag een andere voorspelling zien.

De stemming is uitstekend. De nieuwe bemanning (John en Sietse) is ingeslingerd en de oude doet het ook nog steeds naar behoren. We hebben net een gekookt eitje gegeten uit een borrelglaasje omdat het zondag is. John is de keuken aan het poetsen, weliswaar noodgedwongen omdat de koffie niet wilde doen wat hij wilde, maar toch...., en Ankie ligt te slapen net uit haar wacht. Vader en zoon zitten in pak buiten wacht te houden. Kortom huiselijke gezelligheid op zondagmorgen.

Het stuk Newport-Azoren is toch heel anders dan Azoren-thuis. Afgezien dat we Kees (Pluisje) missen, word ik regelmatig uit mijn bed geslingerd door het geschommel, is het weer nu bewolkt en grijs, zijn er veel minder dolfijnen, geen portugese oorlogschepen, geen walvissen en haaien meer te zien. Wel veel meer scheepvaart. Zou dat ermee te maken hebben? En zijn mijn boeken op. Heel vervelend. Volgende keer neem ik een dikke stapel mee. De dolfijnen lijken hier in grotere groepen te leven want als ze bij de boeg komen, dan komen ze ook met z’n 40-en. Geweldig gezicht.

Inmiddels is het John ondanks het geschommel, toch gelukt om eindelijk die koffie eens te zetten, en ga ik dus afsluiten.

Lieve groeten van ons allemaal."



1 opmerking:

  1. Ha scheepsmaatjes,

    Jullie gaan lekker! Zo kun je prachtige runs noteren om 12:00 uur. En ik snap best dat het voor jullie wat grijzer is op dit traject: de bemanning was toch wat verwend geraakt door mijn Jamie-Oliver-goes-Atlantic kookkunst. Ik voel mij inmiddels weer augurk, zo achter glas. Gelukkig hebben we de website nog!

    Cheers,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol