zaterdag 17 juli 2010

Overcompensatie


Ik heb lekker geslapen, in dat grote bed met schone lakens. Nadat mijn dochter me had gewekt, heb ik onder het gemalen water gestaan tot mijn huid rimpelde. De kin glad, een schoon shirtje aan. Ontbeten met de wettige lieftallige. Inclusief verse jus en een gebakken ei. Ik hoefde de pan niet eens vast te houden! En als het vanmiddag warm wordt, pak ik wéér een douche en een schoon shirt. Overcompensatie ...

Dus als u vraagt: 'wat heb je nou gemist?' Nou, al het bovenstaande. 'En is het erg om dat te missen?' Nee, dat is niet erg. Ongemak vergeet je snel. Drie dagen buitengaats was het water van de warme Golfstroom 27 graden. De boot werd een oven en wij de broodjes. Het woei bovendien 7 Beaufort. Na elke zeilwissel was je lijf kletsnat, al had je je zeilpak aan. Jezelf wassen kon niet, want water was op rantsoen. Weliswaar had ik 160 SchoneSnoetjes meegenomen, maar geen enkel schoonmaakdoekje geeft de wilde frisheid van een douche. Als je dan 3 dagen met je T-shirt moet doen -- omdat je tas vol zit met poolondergoed -- dan is dat vervelend. Maar ook niet meer dan dat!

Want er staat zoveel moois tegenover. Op het Kanaal is het eng om te varen in de mist. Maar met duizend mijl oceaan rondom je scheepje, is het prachtig om 's avonds 8 knopen te knallen, in mist zo dik als Brinta! Mijn scheepsmaatjes lagen fijn te snurken na een goeie maaltijd. En ik draaide van 21:00 tot 00:00 uur mijn wacht met The Police op de I-Pod:


The afternoon has gently passed me by
The evening spreads its sail against the sky
Bring on the night
I couldn't stand another hour of daylight


Plotseling hoor ik een golfje dat afwijkt van de vertrouwde geluiden van het kielzog. Naast de kuip zie ik een bellenbaan: dolfijnen! Daarna lijkt het alsof ik meespeel in de film 'Le Grand Bleu'. Ons eigen dolfinarium langszij. Mooier wordt het niet, vrienden!


'En ... vier onbekenden op zo'n kleine oppervlakte?' hoor ik u vragen. Wel, het sociale experiment verliep prima. Er was wel eens een rimpeltje aan de oppervlakte, maar niet meer dan dat. Wordt vervolgd ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol