maandag 5 juli 2010

Alles Doei en verkocht aan het type...

14U UTC 39 35N 35 47W ALLES DOEI

Als ze op Azoren-hoog zitten…, kunnen ze dan niet gewoon naar beneden glijden:)?

Was een reactie uit het veld.

Mijn bericht naar Mandate: shore team vertrokken 3 vandaag 1 morgen gaat voorbereiden geef eta voorstel nods glij er af van dat hoog schroef status ok ?

Maar dat kwam niet helemaal over aan de andere kant de reactie :

Ha Ruud,
Je SMS-bericht op de satphone was dermate cryptisch dat we het niet goed begrepen.
Er stond bijvoorbeeld: "voors = tel nods". Wat bedoel je daar mee?
Ook stond er: "schroef status OK >=20" Wat bedoel je daarmee?
Gerrit

Dus ja dat moest wel even recht gezet worden:

voorstel dokter nods glij er dan af van dat Azoren hoog stop schroef wat is de status vraagteken stop nog gedoken?

en de reactie:
OK, duidelijk. We hebben nog niet gedoken. Vandaag zeilen we weer: 30 graden aan de wind, bij 9 knopen wind loopt de boot 6,5 knoop, af en toe 7!
Komende dagen zal wel weer moteren worden. In Horta gaan we naar de schroef kjken.
Groet,
Gerrit.

en het bericht:

Hallo,
Aankomst wordt verwacht donderdagmiddag/avond in Horta.
Gerrit.

Ze hebben sinds de vorige blog 117 mijl gedaan en nu nog 357 mijl te gaan.
Inderdaad zijn ze wat wind gaan zoeken door hoger te sturen, maar of dat klopt horen we nog wel.

Verkocht aan het Type...

We pakken de draad van hoe kom je tot een boot selectie weer op.
Inmiddels 21 september 2009, op weg naar een verjaardag maar daar zijn ze iets later aangekomen.

L.s.,
Afgelopen zondag hebben we in Hindeloopen een Swan 47 bekeken, een hele mooie. Toen we er waren zei de eigenaar : "Zullen we een stukje gaan zeilen?" Nou dat wilden wij wel!

Een van de onderschriften bij de foto's was " Het voelt goed "

Het zoekproces ging door, maar niet dicht bij huis:

Die in Italië lijkt ook wel wat, maar mijn italiaans is onvoldoende om er uit te halen wat er aan de boot gebeurd is.
Die op de maagdeneilanden heb ik al een paar keer een mail naar gestuurd, maar geen antwoord gekregen. Blijkbaar te mooi weer daar.
Dan de Nordlys in Lymington, GB. Is misschien ook interessant. Heeft net een wereldreis achter de rug. Ziet er op de plaatjes wel rommelig uit. Op een andere site zag ik dat'ie verkocht is.
Ik ga er achteraan.

en dat gebeurde.

Hier wat foto's van de "Nordlys" in Lymington. De boot is rond de wereld geweest. Tussen 2000 en 2009 heeft ze 55000 mijl gevaren. Ik vond de boot op de foto's nogal rommelig ("messy"). Dat blijkt ook op de foto's duidelijk het geval. Een echte "woonboot". Het interieur ben ik niet zo weg van, moet ik eerlijk zeggen.

Nog wat info over de "Mandate" in de VS. Tot nu toe de boot waar ik het beste gevoel bij heb. Ze hebben ook nog een 48 liggen, een blauwe. Met vrij nieuwe zeilen en een nieuwe motor. Naam: Dreamcatcher.

Maar er wat er ook gebeurde steeds was het weer de Mandate die voorbij kwam.
dus het volgende advies.

Gerrit,
Dat wordt dan een zakenreisje voor je denk ik.
Even er tussen uit, kijken , eventueel keuren ter plaatse en bod doen.
Of keurder uit Nederland meenemen of in tweede instantie laten gaan als jij geweest bent.
Boot is het waard, je weet wat je wilt .
Of van de eigenaar nog meer details op vragen.
Het blijft een boot voor de echte liefhebbers, jammer genoeg kan ik er niet genoeg cursisten op kwijt anders…
Maar als ik op een lange reis wil kies ik hier zeker voor.
Hij is zeker niet uitgeleefd.
Ruud

antwoord:

Bedoel je die blauwe (48 Dreamcatcher) of de witte (47 Mandate).
Gerrit.

Gerrit,

Mandate.
Maar er zit wel een prijs verschil in.
Maar het is hetzelfde ticket.
Ruud

Ondertussen hadden we een spreadsheet opgezet om de diverse pro en cons op een rij te zetten en een punten waardering te geven. Vooral Jan kan goed rekenen

Gerrit, ik heb een weging a.d.h.v de gegeven informatie gedaan.
Om tot een beslissing te komen gebruiken ik de getallen 3, 6 en 9 om
een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.
Geen info heb ik met een 3 gewogen en e.e.a. is redelijk arbitrair
omdat een leeftijd of een type niet alles zegt over de toestand

Ik heb puur naar kosten/waarde gekeken. Een boot uit Amerika halen
kost meer dan uit Breskens dus 3 punten, een boot zonder teak dek
geeft geen kosten dus 9 punten, extra equipment geeft extra punten enz
enz
Maar goed
Mijn winnaar is..........de Nordlys met 195 punten.
Dreamcatcher 174 punten
Mandate 138 punten
Giaconda 126 punten
Aquileia 111 punten

Hopelijk heb je er iets aan
Jan

- die boot in Lymington heeft veel extra's. Dat is zeker een groot pluspunt. Verder heeft'ie ook geen teak op het dek. Dat is ook een pluspunt, maar het is ook minder mooi. Het is ook gedurende 6 jaar een "woonboot" geweest. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat niet in het interieur te zien zal zijn. Als ik bij mij thuis kijk wat er in 6 jaar verslijt en smerig wordt, dan zal dat in zo'n boot ook het geval zijn, denk ik. Misschien moet ik er maar eens naar toe.

En het antwoord maar zover is het nooit gekomen , we praten nu rond begin oktober 2009 .Het hart had op 9-9-9 al lang besloten. Maar dat wisten alleen Jan en ik..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol