woensdag 2 juni 2010

Boot kopen in de VS. Hoe?

Even een boot gaan bekijken in de VS doe je niet zomaar. Normaal gesproken ga je - als je een interessante boot hebt gevonden - even kijken. Je stapt in de auto en rijdt er naar toe. Ligt de interessante boot in de VS, dan gaat het anders. In de eerste plaats vanwege de grote afstand, op de tweede plaats werkt het in de VS ook anders.
In Amerika is het gebruikelijk om eerst een koopcontract te tekenen. Daarbij wordt overeenstemming bereikt over de prijs en ook wordt er een aanbetaling gedaan, meestal aan de makelaar. Vervolgens ga je de boot bekijken, laat je de boot keuren en wordt er een keuringsrapport opgesteld. Naar aanleiding van het keuringsrapport wordt er meestal nog een keer over de prijs onderhandeld. Ook kan het rapport aanleiding zijn om van de koop af te zien. De aanbetaling krijg je dan terug.In onze Nederlandse ogen is dit een vreemde gang van zaken. Je tekent en betaalt terwijl je de boot nog niet eens gezien hebt! Toch werkt het daar zo. Wat belangrijk is, is dat het koopcontract door de potentiële koper altijd ontbonden kan worden, zonder opgaaf van redenen. Je aanbetaling krijg je dan terug.

Zo'n procedure heeft nadelen, maar zeker ook voordelen. Na het tekenen van het koopcontract mag de verkoper de boot niet meer aan iemand anders verkopen. Als koper ben je er zo zeker van dat je de boot niet plotseling aan iemand anders verkocht wordt. Zeker als er een keuring moet plaatsvinden, wil je er zeker van zijn dat de boot niet aan iemand anders verkocht kan worden. Overigens zijn de kosten van de keuring vaak voor de verkoper!
Voor de verkoper heeft het ook voordelen. Hij/zij weet dat de koper ook werkelijk geïnteresseerd is en bovendien geld heeft (aanbetaling!).
De uitkomst van de keuring levert meestal een tweede onderhandelingsronde op over de waarde van de geconstateerde gebreken en wat er mee moet gebeuren. Soms worden de gebreken voor rekening van de verkoper hersteld, soms gaat de prijs naar beneden, soms een combinatie.

Een bijzondere vermelding is nog de rol van de makelaar. De makelaar van de verkoper krijgt een fee, meestal een flink percentage van de verkoopprijs; 10% is in de VS gebruikelijk. Neem je als koper ook een makelaar mee, dan wordt de fee verdeeld over de makelaars! Dat is wel bijzonder voor jou als koper, want dan zijn er drie mensen die jou graag een boot zien kopen: de verkoper, de verkopende makelaar en de kopende makelaar! Tsja, het is Amerika.

Zo'n eerste koopcontract is eigenlijk een soort optie: een recht om de boot te kopen. Hoe heb ik het gedaan? Op de Nederlandse manier. Eerst kijken, dan - misschien - kopen.

1 opmerking:

  1. Voor ons is dit een actuele vraag. Wij willen dolgraag een boot kopen in de VS. Maar hoe pak je dat aan.. Wellicht via een jachtmakelaar, die goed op de hoogte is van de lokale markt?

    BeantwoordenVerwijderen

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol