dinsdag 15 juni 2010

De Grote Oversteek










Om met Asterix te spreken “het lijkt wel een andere wereld”

Na ruim 10.000 zeemijlen is het zo ver; mijn eerste echte ‘grote oversteek’.

Er wordt wel gezegd kun je zeilen op de Noordzee en omstreken, dan kan je overal zeilen. Niettemin voel ik een aangename spanning voor het naderende vertrek.

Een paar weken lang non-stop deinen en hobbelen op de oceaan, dagen lang geen land in zicht, alle weertypes ontmoeten, en met z’n vieren op een kleine ruimte. Hoe zal dat zijn?

Hoewel ik me nergens zo thuis voel als op zee, nergens zo’n rust vind in mij zelf, vraag ik me af: zal ik het missen, die espresso macchiato, dat goede glas wijn, die ruime douchecel, vaste grond onder de voeten en het WK voetbal…? Hoe zal het eindeloze zoetwater rantsoen, de niet drogende kleding, en nog zo wat typisch menselijke ongemakken mij vallen?

Maar nee, dan stel ik me die onbeschrijflijke kleursensaties voor, die zonsopgangen of juist die ondergang, die sterrenhemels… En geen ‘Rutte’s rechts’ of ‘paars plus’, geen Afrikaans oranje of groene mat.

Ja, wat zie ik uit naar de komende zes weken!

4 opmerkingen:

  1. ¡ Hola ! Laan;

    Goede vaart! Ik ga jullie blog zeker volgen!
    Maak je geen zorgen.. Als jullie terug zijn is er vast nog geen kabinet; dus je mist waarschijnlijk niet zo veel.. En voetbaluitslagen dringen vast door tot midden op de Atlantic..
    Jullie hebben toch wel een kok aan boord om die gore barracuda's te fileren? :-)

    Groet,

    Otto

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Gerrit. Leuke reis ga je maken, Jij wel toestemmig gekregen van bureau jeugdzorg :). Ik ga je volgen en spreek graag iets af als je terug bent. Lang geleden dat we elkaar hebben gesproken. groet en behouden vaart. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede vaart Gerrit en een behouden thuiskomst! Lijkt me heerlijk een tijdje verlost te zijn van dat politieke gekrakeel en andere ellende hier in dit land.
    Groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens ben ik met Obelix van mening dat ongeacht de grootte van de kombuis en de afstand tot het vaste land de kalkoen gevuld dient te worden!

    Een behouden vaart voor allen!

    Gr Myra

    BeantwoordenVerwijderen

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol