maandag 7 juni 2010

Doemijdiema

Oef, da's een grote!

Het kopen van een boot is niet gemakkelijk. Het is een soort proces waarbij je, al zwalkend van het ene type boot naar het andere, toegroeit naar de juiste boot. Sommigen zeggen dat de boot haar eigenaar kiest en niet andersom. Ongeveer zoals Harry Potter aan zijn toverstaf is gekomen (voor degenen die die film hebben gezien).
Mijn zoektocht voerde mij langs diverse waarschepen (900, 1076, 36 LD, 1220), Victoire, Sentijn, Koopmans, Standfast, Wauqiez en een Breehorn. Uiteindelijk ben ik bij een Swan blijven hangen. Ik weet niet precies wat de doorslag heeft gegeven. Het was vooral een gevoelskwestie. Je zit op zo'n boot en je denkt: "Ja...".

Een Swan dus. Toen dat duidelijk was, kwam de volgende stap: waar vind je een goed exemplaar. In het begin was het nog niet duidelijk wat voor type het moest worden. Via-via vond ik de website van Scandinavian Yachts in Newport, die hadden wel wat Swan's in de verkoop. Na een mailtje naar makelaar Jennifer Stewart was het snel duidelijk dat een 47 de beste optie zou zijn: voldoende stahoogte, mooie lijnen, goede zeileigenschappen en potentieel binnen het budget vallend. Wereldwijd lagen er een stuk of zes te koop, waarvan één bij Scandinavian Yachts. Na lang dubben bleek dat degene die mij het meest aansprak. De boot leek het meest origineel en de dure dingen zoals motor en teakdek waren vrij recent vervangen. Maar ja, wat nu? Even op en neer naar Newport om een boot te bekijken? Hmmm...

Het leek me een goed idee om eerst maar eens dicht bij huis zo'n boot in het echt te bekijken. Via de zeer behulpzame jachtmakelaar De Valk in Hindeloopen bleek dat er daar in de haven een paar lagen. Niet te koop, maar misschien wel te bekijken. En ja hoor, na een telefoontje mochten wij de "Edeni" bekijken. We werden zeer gastvrij ontvangen door de eigenaar en hij stelde direct voor om een stukje te gaan zeilen. Nou, dat wilden wij natuurlijk wel! U zult begrijpen dat het toen duidelijk was: een Swan 47, dat is'em!

Tsja, en zo is het balletje gaan rollen. Toch maar een trip naar de VS. Na wat heen en weer gemail met Jennifer Stewart om duidelijk te krijgen of het echt een goede boot was ("het was echt een goede boot") een reis geboekt naar Newport. Maar niet in mijn eentje. Om de boot direct goed te beoordelen is botenexpert Guido Beekmann meegereisd om de boot te keuren. Dat leek mij de beste manier om duidelijkheid te krijgen. Begin november zijn wij afgereisd naar Newport. Een beetje raar was het wel, want we hadden elkaar nog niet eerder ontmoet, maar het was een prima trip. Spannend ook, want je wilt natuurlijk dat het een goede boot is. Anders was de trip voor niks geweest.

Gelukkig was het oordeel van Guido positief. Toen we aankwamen stond de boot al op de kant. De eerste aanblik was ronduit intimiderend. We moesten zeker 4 meter een ladder ophoog klauteren om op de boot te komen. Het was fantastisch mooi weer, stralend zonnig en een graad of 10. Ik ben eerst maar eens in mijn eentje in de boot gaan zitten om te kijken of het "goed aanvoelde". Een eerste indruk zegt altijd heel veel. Het gevoel was goed, dus we konden verder.
Guido heeft de boot van voor naar achter en van boven naar beneden helemaal bekeken, beklopt, bevoeld en besnoven. Er waren wel enkele aandachtspunten, maar geen grote dingen. Het belangrijkste was het antwoord op mijn vraag: "Als jij zo'n boot zou zoeken, zou je deze dan willen kopen?" Het antwoord was "Ja". Ik wist genoeg.

 Het vochtgehalte meten

Guido aan het werk

 Vanuit het topje van de mast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol