dinsdag 29 juni 2010

Beetje wind...

POS 1500 UTC 40.02N 53.36W. ALLES OK. 7BF

Kort bericht vandaag maar ja 7 bft dan lopen de golven een beetje op zoals op bijgaand plaatje goed te zien is.

Maar 7 bft op open zee , bakstag is opschieten geblazen. Geen lagerwal in de buurt, goed diep water om je heen, dan is het genieten. Beweegt wel natuurlijk vandaar dat korte bericht denk ik.


Maar goed het verhaal van Laan.

Dit is ook het plaatje van Laan dat ik gedachten had voor vandaag ( met dank aan collega Rob Bonte). Hier op een trainingstocht op de Noordzee met een wind die uitschieters had tot 10 Bft plus. Daar zijn trainingstochten voor om je grenzen te leren kennen en respect te krijgen voor de natuur en je materiaal. Verlies je een van de twee dan kan er veel op het spel komen te staan.

In augustus 2004 maakte Laan en ik nader kennis op een zeetocht naar de Engelse Oostkust. Daarvoor was ik haar al tegen gekomen tijdens een aantal tochten zwerftochten in Zeeland, steevast als ik een boot van Tip Top Sailing zag varen, onder omstandigheden dat de gemiddelde huurder aan wal bleef, dan zei ik tegen mijn cursisten aan boord, let op in de haven een paar echte kerels aan het zeilen.
In de loop van die winter besloot Laan haar leven wat anders in te richten en voor zeilen in de zomer te kiezen. 2005 stond voor ons dan ook in teken van zeiltraining om zowel kajuit zeil instructeur als zeezeil instructeur te worden. Pracht jaar was dat, Kanaaleilanden, Wight, Engelse Zuidkust , tochten met Sail-It , maar ook met de concullega naar Ierland. Varen in mist, veilige sectoren en als afsluiting van dat jaar een tocht met twee Waarschepen ( De Gipsy een 1020 en mijn oude 1/2 tonner inmiddels eigendom van Jan Dommanschet) op de Noordzee en met 45 knopen het Slijkgat binnen gieren. Het verhaal van de Rode Ton in het Slijkgat, hoort bij de klassieke sterke verhalen, maar is waar gebeurd.

Sindsdien is Laan mijn mede schipper bij Sail-It, geen instructeur komt door de ballotage als zij ook niet haar deskundige beoordeling heeft gegeven.

Daarom ben ik blij dat ze nu als co-schipper deze ervaring mee maakt, eindelijk na 10.000 mijl.

Laan, ben benieuwd om straks in het najaar onder het genot van een goed glas in Breskens, jouw evaluatie van de tocht te horen.

Tja en zo kom je aan weer een nieuw persoon in dit verhaal en de plaats Breskens. Maar daarover later meer.

Verder met de zoektocht.....

Het Waarschip 28LD viel al snel af door gebrek aan stahoogte. En stahoogte bleek een heel belangrijke rode draad in de selectie.
De Waarschepen 36 LD's die bekeken zijn hadden helaas allemaal hun plus en minpunten, layout onderhouds status, veel werk aan en ook steeds weer stahoogte. Op zicht trouwens prima schepen stuk voor stuk, maar er was wel werk aan.

- Waarschip 1076 (ruim!, prima stahoogte voor mij, interieur is echter
niet mooi, amateur werk, ligt al 2 jaar te koop, toch wel een mooie boot)
- Waarschip 1220 (prachtige boot, enorm veel ruimte met ruime stahoogte,
geweldig mooi, geen rolfok, nauwelijks apparatuur, kuip met bijzonder
weinig beschutting)
-De 1076 staat bovenaan, maar de prijs is (veel) te hoog naar mijn mening,
-Weet jij iemand die een expertise zou kunnen uitvoeren als het zover komt?
- verder nog een 1220 gevonden in Greifswald in Duitsland (kun je
opzoeken op www.bootspark.de). Dit is de boot die ook beschreven wordt
op de website van waarschip-experte.de (Wolfgang Kölle). Is misschien
wel wat? Helemaal naar Greifswald kachelen om een boot
te bekijken gaat me ook wat te ver.
-Tot nu toe staat die 1076 toch nog wel bovenaan, maar dan moet er fiks
van de prijs af, en zal er veel werk in de kajuit gaan zitten.
Voorlopig blijf ik nog wel doorzoeken naar wat beters. Is ook wel
leuk, maar het kost wel veel tijd.

Bovenstaande is een bloemlezing uit diverse E-Mails die over en weer gingen.
Dus werd de keuze gemaakt voor het grootste Waarschip gebouwd, de 1220. Hier zijn maar een beperkt aantal schepen van gebouwd.

Maar er werd dus echt wel naar Greifswald gereden om een boot te bekijken, helaas kon ik die dag niet mee.

Maar die werd het niet, ook achterstallig onderhoud. Als die Waarschepen nou eens niet 2 a 3 jaar te koop hadden gestaan, als ze nou eens perfect onderhouden waren. Veel van de 1076's, 36 LD en 1220 die we bekeken hebben zijn zo afgevallen.

Maar toen...het volgende bericht..

- Die Standfast 40 flushdek lijkt ook wel wat, maar is dat niet te
laag voor mijn lengte? Heb je Jan Dommanschet zijn tel. nr. of
emailadres? Dan kan ik hem eens vragen. Ziet er trouwens wel gek uit
zo'n boot zonder kajuit. Die 36 is ook wel wat, mits voldoende hoogte
in de kajuit. Volgens mij ben jij wel Standfast-fan, of niet?

en mijn antwoord:
Als ik eerlijk ben, had ik nu ook een Standfast gevaren, als ik niet zakelijk voor een moderne boot met 2 hutten had moeten kiezen.
Ik had dan een Standfast 34 gevaren , de Blue Belle maar daar vaart John Ollefers nu mee. Maar dat is weer een heel ander verhaal..en die gaan we ook nog tegenkomen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol