maandag 24 mei 2010

Bootje kopen in Amerika

"Wie koopt er nou een boot in Amerika!" Dat heb ik de afgelopen tijd vaak gehoord als reactie op mijn mededeling dat ik een boot in de VS had gekocht. Toegegeven, ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd waarom ik nou zo nodig een boot in Amerika moest kopen. Maar ach, dacht ik, waarom eigenlijk ook niet? Met het vliegtuig ben je er zo, de dollar stond laag (toen nog wel!) en zoveel verschillen die Amerikanen nou ook weer niet van Nederlanders.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel lopen twijfelen. Een boot kopen in de VS doe je niet zomaar. Na lang wikken en wegen en het bekijken van heel veel verschillende boten, was mijn oog gevallen op een klassieke Swan, ontworpen door Sparkman & Stephens. De boot die ik gezien had, was een Swan 40. Een prachtige boot, maar te klein voor mijn lengte (1,95m). Maar ik was er uit, een klassieke Swan moest er komen, en wel eentje waar ik in pas. Wat moet je met zo'n grote boot? Nou zeilen natuurlijk. Maar niet alleen. Charteren en weertrainingen geven, dat is de bedoeling.

Wat zeker heeft meegespeeld bij de keuze was het verhaal van Cees van Nes in de Waterkampioen over zijn Swan 55 die hij uit Amerika had gehaald. Een droom van een schip, fantastisch gewoon. Zoiets zou toch geweldig zijn...
Na enig zoeken op internet bleek dat een Swan 47 de kleinste (!) was waar ik in zou passen. Vervolgens heb ik dagen voor het beeldscherm doorgebracht om een geschikte boot te vinden. En één gevonden, in Amerika. Zo is het gekomen. O ja, hoe krijgen we dat ding eigenlijk naar huis?


3 opmerkingen:

  1. Gerrit, het een absolute beauty. En aan hull no 1 hebben ze vast de meeste aandacht besteed. Uit de tijd dat zeiljachten bouwen nog echt eervol handwerk was. We zullen haar een passende champange doop geven in de beoogde thuishaven! Zeilgroet, Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerrit, sinds jou vraag bij aankomst in Breskens of dit nou een lange dag of een korte dag varen was , is er veel gebeurd. En ik denk dat die dag je niet lang genoeg was, maar wat zeg je als jullie nu aan wal stappen. Ik ga jullie volgen en in gedachten ben ik bij jullie aan boord. Je hebt een fantastisch team, wees zuinig op die meiden. En ik ben er met de champagne, weer of geen weer.
    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel plezier en succes en een behouden thuisvaart!
    Liefs van,
    Claar

    BeantwoordenVerwijderen

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol