maandag 28 juni 2010

Ze zijn weg, maar niet los van ...

POS 1400 UTC 40.054N 57.072W. ALLES OK. HOE DOET NL HET OP HET WK?

En verder ...
Nou, dat was een pracht week, met veel en weinig wind , mooi en lelijk weer, vallende sterren en leren werken met de sextant. Daar kan best over verhaald worden. Mooie foto's van stortbuien water over, Fok die spontaan in zee zakt, kortom een reis met van alles wat.

Daarna werd het even stil..

totdat..in maart 2009

Hallo Ruud,
Hoe is het er mee? Ik denk nog met veel plezier terug aan de zeiltocht van afgelopen herfst. Het smaakt naar meer, vandaar een mailtje.
Als ik mij verder wil bekwamen in het zeezeilen, wat zou dan een goed vervolg zijn? Gewoon beginnen bij ZZ 1 in combinatie met TKN? Of moet ik het anders aanpakken? Misschien kun je me daar wat advies in geven.
Verder is het zo dat ik op termijn op zoek wil naar een grotere boot. We hebben inmiddels het bedrijf verkocht, dus dat betekent dat ik op termijn wat meer vrije tijd krijg. Deze zomer wil ik nog met de 570 blijven varen, maar ik wil mij wel orienteren. De volgende vraag is dan, wat voor boot moet het worden?
Ik denk qua eisen aan het volgende (in aflopende volgorde van belangrijkheid):
- goed zeilend (snel en veilig)
- zeewaardig
- eenvoudig te bedienen
- met kleine bemanning te zeilen (2 pers. evt. solo)
- comfortabel binnenin met stahoogte 195 cm
- er leuk uitziet (mag best wel een aparte boot zijn)
- "waardevast" is
Ik denk aan een boot van ca. 10 m lengte (9-11m) en de bedoeling is te toeren op IJsselmeer, Waddenzee, Noordzeekust en later wellicht verder, Oostzee, Belgische kust, Engeland.

Kun je me een beetje helpen met wat tips?
Toevallig kwam ik wat tegen wat misschien wat zou zijn: een She 36 bij Joppe in Breskens (wel een oudje, maar wel mooi), een Waarschip 28 LD, 36 LD of 900+ (diverse) of een Sigma 33 OOD, Comfortina 32, X342, Dehler 34, nou ja, je zult wel snappen in welke hoek ik het wat zoek.

Nou dat begrepen we wel want op dat moment is de zoektocht begonnen...

Maar ook iets over Ankie...

Ankie heb ik ontmoet voor de eerste keer tijdens haar examen reis en route planning dat was in november 2007. Ik was als koffie meisje aanwezig bij het omschreven CWO examen.( Zie haar blog ) Een groot deel van het Sail-It team deed die dag ook examen.

Ankie zelf schreef daar over "Waarom heb ik ook nog niet even m'n TKN-boekje ingekeken voor die weersymbolen, die ik overigens in de praktijk slechts zelden tegenkom? Was het niet '8/8'-ste zoals meteologen 100% bewolkt plegen te omschrijven?"

Gelukkig heeft ze dat meteo probleem nu niet.
Maar in februari 2008 las ik Ankie's oproep voor recepten.

Daarom een oproep aan jullie: help mij over mijn kookangst op zee heen en zend jouw favoriete zeewaardig recept naar de feedback bij deze post of mail via de contact-button. Zelfs Chlii Concarne kent nog geheimen voor mij, dus aarzel niet. Mijn toekomstige bemanning zal jullie dankbaar zijn...

Daar bij Sail-It de gedachte is dat de instructeurs koken voor de cursisten, leek het me niet onverstandig om als Ankie ooit voor Sail-It wilde gaan varen, ik haar wel op weg moest helpen.
Dus heb ik haar een mail gestuurd met ingesloten een aantal recepten voor het bereiden van vers gevangen vis op zee. Tevens de boodschap, als je kunt koken dan hoor ik het wel weer.
Nou in september 2008 was daarop de volgende reactie van Ankie :

Het kokerellen gaat in elk geval al een stuk beter. Oefening baart kunst en je kunt nog eens wat afkijken van de anderen.

PS. Ik ben best wel geinteresseerd of ik misschien ooit iets voor Sail-it kan doen. Via Laan weet ik dat het leuk is.


Dus inmiddels had Laan Ankie ook leren kennen. Maar dat hoort bij het verhaal van Laan voor de volgende keer...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Waar zijn we?

Read more at http://www.marinetraffic.com/en/p/embed-map#Sok9mAq4KbYWFDW0.99

Het weer in Bristol