dinsdag 24 augustus 2010

Even op en neer naar Enkhuizen

Het IJsselmeer bij windkracht 7 en 40 graden aan de wind

Natte haren, maar niet van het zweet!
Gisteren en vandaag zijn we even op en neer geweest naar Enkhuizen. Vooral de heenreis van Lemmer naar Enkhuizen was een behoorlijk ruige tocht. Er was regen verwacht, maar dat zou vooral 's ochtends vallen. Dat deed het ook, dus wat dat betreft kwam de weersverwachting uit.

Maandagmiddag klaarde het langzaam op en de wind draaide naar zuid en later naar zuidwest. Achter het gepasseerde koufront (dat was de oorzaak van de regen) wakkerde de wind flink aan. Onderweg op het IJsselmeer zagen we geregeld windkracht 7 op de teller staan (ware wind!). Dat is meer wind dan we op de oceaan hebben gehad.

De windkracht op 23 aug 2010 om 1600 uur

De venijnige korte IJsselmeergolven sloegen regelmatig over dek tot aan de buiskap toe. Met de kotterfok en het tweede rif in het grootzeil gingen we met 40 graden aan de wind en 6,5 tot 7 knoop op Enkhuizen aan. Het IJsselmeer was leeg op een enkel vrachtschip na. Eenmaal in de Buyshaven van Enkhuizen aangekomen bleek dat Kanaal 16 volgens de havenmeester "roodgloeiend" had gestaan. 's Avonds werd er nog een motorboot van 15 meter binnengebracht met een stel mensen die het helemaal gehad hadden met het IJsselmeer. Zie ook de website van de KNRM Enkhuizen.

Vandaag (dinsdag) was het heel anders. Voor het lapje zijn we teruggezeild naar Lemmer. Opnieuw veel wind, windkracht 6, nu wat meer uit het westzuidwesten. Maar in het zonnetje en voor de wind ziet het er allemaal heel anders uit. In 2 uur waren we terug in Lemmer. Met opnieuw twee reven in het grootzeil en het kotterfokje op in de melkmeisje-stand tikten we zo nu en dan 10 knopen aan, met hulp van de achteropkomende golven.

Zo kan het ook: voor de wind, zonnetje, windkracht 6
Melkmeisje bij windkracht 6: kotterfok en dubbel gereefd grootzeil
Eenmaal in de thuishaven in Lemmer, ging het opnieuw harder waaien, ik denk dat er op het IJsselmeer wel weer een 7 heeft gestaan. De wind gierde door het want. Na de boot opgeruimd te hebben zijn we naar huis gegaan. Lekker gezeild, maar toch een beetje stijf in de spieren van het hangen aan het stuurwiel.

Dinsdag 24 aug 2010 1600 uur: toch weer windkracht 6.