maandag 8 november 2010

Rondje Wadden

De route van Terschelling naar Oudeschild.

Even een verlaat verslagje van een rondje Wadden. In het weekend van 9 en 10 oktober zijn we drie dagen met de boot op stap geweest. Zaterdag 9 oktober vroeg uit Lemmer vertrokken met Cees en Eelke. In één keer via Kornwerderzand en Harlingen naar Terschelling gezeild. Zondag buitenom langs Vlieland en Texel naar Oudeschild. Maandag van Oudeschild weer naar Lemmer. Het was in één woord fantastisch.

Eerste deel filmpje: za 9 okt bijna bij Terschelling, tweede deel: zo 10 okt buitenom bij Vlieland.

Het weer was perfect. Alle drie dagen de hele dag zon, pal oostenwind, kracht 4 à 5, alleen maandag draaide de wind naar het noordoosten en nam wat af. Voor de terugreis was dat perfect om vanuit Den Oever weer naar Lemmer te komen. Lemmer was net niet bezeild, maar met een paar slagen raakten we toch weer terug in Jachthaven De Punt.

Lemmer is een prima plek om te liggen, maar met oostenwind lijkt het wel of er eb en vloed op het IJsselmeer is. De jachthaven is met onze diepgang van 2,40m toch al ondiep, maar bij zo'n oostenwind was het peil meer dan een halve meter lager. Het viel niet mee om de jachthaven uit te modderen, maar met hulp van havenmeester Peke als trekpaard lukte het toch. Bij aankomst moesten we ook door de modder ploegen om weer bij de kant te komen. Voordeel: de kans op schade is nihil, want de modder werkt als natuurlijk stootkussen.

Overigens is het in Oudeschild ook oppassen met een diepe kiel. Een heel klein bordje op de steiger gaf aan dat de diepte bij laag water minder dan 2 meter was. 's Nachts bij laag water lagen we gewoon scheef met de kiel vast aan de grond. Ik dacht dat het een droom was, maar het was toch werkelijkheid. 's Ochtends konden we bij hoogwater gelukkig zo weer wegvaren.

We hebben fantastisch gezeild. Lange dagen gemaakt, intensief ook, omdat je constant moet opletten met getij en stroming. Een tonnetje missen kun je je ook niet permiteren. Het is prachtig varen op het wad, want lekker wat wind, maar bijna geen golven. Echt genieten. Een prachtige afsluiting van het seizoen.

1. Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.